Allmänna villkor för Barnpassningstjänster

Den första träffen med en ny barnvakt är alltid kostnadsfri!
Första träffen med en barnvakt
Första träffen med en barnvakt
Den första träffen med en ny potentiell barnvakt är alltid kostnadsfri! Ni debiteras ingenting förrän vi har funnit en kandidat som ni själva vill anställa. Kunden och barnvakten kommer gemensamt överens om när, var och hur ofta tjänsten ska utföras.

Betalning
Betalning sker via faktura med betalningsvillkor på 10 dagar.

Minsta debiteringstid per pass
  • Minsta debiteringstid är 3 timmar per pass.
  • För morgonpass (vid lämning) gäller en minsta debiteringstid på 2 timmar.

Tilläggskostnader
Utöver den valda prisplanen tillkommer följande avgifter:
  • Mellan kl. 21.00–07.00: +20 kr/tim efter RUT-avdrag.
  • Lördag, söndag och helgdag: +20 kr/tim efter RUT-avdrag.

Bilingual babysitters
Barnvakter som pratar ett annat språk än svenska med barnen debiteras enligt prisplan
Försäkringar

Vi har försäkringsskydd i form av:
  • Ansvarsförsäkring
  • Företagsförsäkring
  • Extra olycksfallsförsäkring för våra anställda, genom IF.
Obunden Prisplan

Den obundna prisplanen erbjuder hög flexibilitet, men vi kan inte garantera tillgänglighet på specifika dagar. Kunden och barnvakten bestämmer schemat tillsammans.

  • Uppsägningstid: Ingen uppsägningstid krävs, och avtalet kan sägas upp när som helst.
Denna plan innebär lägre trygghet eftersom vi inte kan garantera att barnvakten alltid är tillgänglig eller att ett visst antal arbetstimmar per månad uppnås.
Bunden Prisplan

När ni väljer en bunden prisplan innebär det att ni alltid debiteras för minst det antal timmar som ingår i er valda prisplan. Detta betyder:

  • Om ni köper färre timmar än minimidebiteringen, debiteras ni ändå för minimiantalet timmar enligt planen.
  • Om ni köper fler timmar än minimidebiteringen, debiteras ni för det faktiska antalet timmar ni använder, och dessa timmar faktureras till samma timpris som i er prisplan.
  • Outnyttjade timmar kan inte flyttas över till nästa månad och måste användas inom den aktuella månaden.
_____________________________________

Minsta debitering per månad
Det är kundens ansvar att säkerställa att minsta debitering per månad uppfylls.

  • Bundet 1: Minst 10 timmar/månad (~1 pass/vecka).
  • Bundet 2: Minst 18 timmar/månad (~2 pass/vecka).
  • Bundet 3: Minst 30 timmar/månad (~3 pass/vecka).
_____________________________________

Första månaden med bunden prisplan
Under den första månaden debiteras enbart den valda timkostnaden multiplicerat med antalet faktiskt köpta timmar. Minsta debitering tillämpas inte under första månaden.
_____________________________________

Schemaläggning
Vid val av bunden prisplan ska alla pass schemaläggas minst en vecka i förväg. Detta schema behöver inte skickas in till oss utan är en överenskommelse mellan kunden och barnvakten.

Antal timmar per vecka och vilka dagar barnvakten kan jobba kan variera enligt kundens behov och den överenskommelse som finns med barnvakten. Barnvakterna försöker även i möjligaste mån vara flexibla om snabba ändringar behöver göras.
_____________________________________

Uppsägningstid
En uppsägningstid på två veckor gäller för båda parter.
_____________________________________

Vid semester, ledigheter eller annan frånvaro
Om ni inte når upp till det avtalade antalet timmar på grund av semester eller annan frånvaro, måste detta meddelas minst 7 dagar i förväg genom att fylla i en Ledighets- & Semesteranmälan.

Om detta inte görs, läggs de outnyttjade timmarna till och faktureras på samma faktura för den aktuella månaden.

  • Exempel: Om ni inte behöver barnpassning 1 juni – 12 juni, måste ni meddela detta senast 23 maj.
_____________________________________

Sjukdom
Om barnvakten eller barnet blir sjuka ska ni försöka hitta ett nytt passande datum. Om detta inte är möjligt ska ni meddela oss via e-post:
  • Det går bra att svara på ett mejl ni tidigare fått från oss eller mejla oss på hello@barnakademin.com
  • Ingen debitering sker för de aktuella timmarna om sjukdom har meddelats korrekt.
_____________________________________

Övriga villkor:
Om kunden inte uppnår antalet timmar som motsvarar vald prisplan under två månader i rad har Barnakademin rätt att ändra prisplanen till en som bättre matchar kundens faktiska behov.


Ansökan om avbrott
Ansökan om längre paus eller avbrott görs via Ledighets- & Semesteranmälan.
Ändring av prisplan

Om ni överväger att byta prisplan bör ni först säkerställa att barnvakten är bekväm med eventuella förändringar i timmar. Vid byte av prisplan kan det hända att vi behöver hitta en ny barnvakt för er.

Viktigt:
  • Ändringar måste göras minst 7 dagar före den 1:a i en ny månad. Sker detta mindre än 7 dagar innan den 1:a så kommer prisändring ske från den 1:a nästkommande månad.
  • Om ändringen sker senare, börjar den gälla från den 1:a i nästkommande månad.
Byte av prisplan görs via vår medlemsportal.

Om barnvakt behöver resa med barn

Vid behöv att resa med kollektivtrafik tillsammans med barnen ska kunden kompensera barnvaktens kostnader för resor med SL. Kunden och barnvakten kommer överens hur kompensationen ska ske.


Barn HLR - utbildning
Flera gånger per år arrangerar vi HLR-utbildningar för våra barnvakter. För att delta måste barnvakten vara anställd hos oss och ha arbetat minst två veckor.

Ändringar i villkor

Våra allmänna villkor kan uppdateras från tid till annan. Ändringar publiceras på vår hemsida, och fortsatt användning av våra tjänster innebär att ni godkänner de nya villkoren.